-


Jak ušetřit při nákupu v supermarketu

15.06. 2014 • Tipy a rady

Jestliže jste přesvědčení, že když vám každý týden do schránky chodí hromady letáků, nabízejících slevy, kvůli vašemu blahu, jste na omylu. Rozhodně nejde o vás, jako o zisk obchodníka a konkurenční boj. Stejně tak, když je zboží perfektně naaranžována, není to pro vaše pohodlí, ale pro zisk. Je známo, že pokud něco atraktivně vypadá, zaujme naši pozornost více, než v případě opaku. Asi tak, jak to v partnerských vztazích. Po krásné ženě se otočí téměř každých chlap. Proto nepodléhejte svůdným vlivům obchodníků, naučte se jejich triky a braňte se jim. Jinak tak nakoupíte mnoho zboží, které ani nepotřebujete a po nějaké době stejně vyhodíte.

  1. Úroveň očí

Všimli jste si někdy, jak je různé zboží uloženo v regálech? V úrovni očí je obvykle nejdražší zboží, anebo to, co se moc nedaří prodat. Je to celkem jednoduchý trik – lidé berou to, co vidí. Když si tak dáte práci a sáhnete do výšek, nebo nižších poloh, je dost možné, že významně ušetříte. Porovnejte stejné výrobky, ale odlišné značky a hned budete vědět, na čem jste. Toto je jisté nepsané pravidlo marketingových tahů všech supermarketů, které se však dostalo již do široké společnosti. Jenže stále dobře a jednoduše funguje. Pakliže nemáte svůj oblíbený výrobek, pak nespěchejte a podívejte se na kompletní nabídku. Posléze zjistíte, že dobrý výrobek je téměř až na podlaze, za to je opravdu dobrý a o dost levnější než ten, který jste prvně chtěli koupit.

  1. Fronty u pokladen

To je další takový jednoduchý trik, který mnoho lidí zná, ale stejně dobře funguje. Když stojíte u pokladen, tak si krátíte čas tím, že přemýšlíte, zda jste něco nezapomněli a mezitím zíráte na sladkosti a další drobné zboží přímo u pokladny. Co uděláte? Něco si koupíte. Najednou si uvědomíte, že potřebujete baterie, ale také máte chuť na oblíbenou čokoládou tyčinku. A nejednou máte nákup o pár desítek korun vyšší. Udělat to tak několikrát do týdne už pořádně zaznamená vaše peněženka. Dalším trikem ohledně front je to, že i když se tvoří a jsou dlouhé, nikdy se všechny neotevřou. Nejen proto, že není nejspíš dostatek personálu, ale i proto, že tak uděláte větší nákup. Protože ve chvíli, kdy zjistíte, že budete muset u poklady trávit dlouhý čas, ještě si prodejnu jednou projdete a namísto jednoho mléka a šesti vajec koupíte těstoviny, paštiky, sýry i smetanu, najednou vidíte, že je v akci oblíbená bageta a zavoní vám čerstvé koblížky. Tak a namísto pár korun jste tu nechali několik stovek.

  1. Prodejní plocha

Tak schválně, kolikrát jste se ve velkém supermarketu, nebo hypermarketu ztratili? Nejste sami a rozhodně ani nebudete. Obchodníkům jde o to, abyste u nich zabloudili a při hledání cesty k pokladnám si povzpomínali, co všechno ještě potřebujete a co se vám bude hodit. Velké obchodní řetězce to prostě dělají tak, abyste prošli co největším počtem regálů i oddělaní a váš košík toho nasbíral co nejvíc. Mají sice ukazatele, ale spoléhají na základní lidský instinkt, který velí rozhlížet se kolem sebe a tak do očí padne množství jiných výrobků, které jste původně ani nechtěli. A po nějaké době se prodejní plocha celá přestaví. To ne proto, aby se zaměstnanci nenudili, ale protože si lidé již zvykli a je potřeba jim trochu cestu ztížit a mezi hledáním správné cesty tak koupili všechno možné.

  1. Vůně pečeného chleba

A teď velice zajímavá informace – věděli jste to, že některé supermarkety používají umělé vůně pečeného chleba a čerstvého pečiva právě v okolí tohoto oddělení? Proč? Možná zbytečná otázka – zavřete oči a představte si pekárnu, jak to tam úžasně voní. Tak, že chcete ihned ochutnat a něco si koupit. A tak také činíte. Levný a jednoduchý způsob, jak omámit smysly.

  1. Domnělé slevy

No, tak zde pozor. Domnělé slevy jsou ty, které sice jsou označeny jako sleva, ale ve skutečnosti slevami nejsou. Například výrazná barva cenovky apod. pokud výrobek znáte a běžně fungujete, všimnete si, že cena je stejná a jde tak pouze o domnělou slevu. Proto, než výrob koupíte, popřemýšlejte, zda je pro vás vhodný a jestli je tak nutné potřebujete. Akce a slevy budou zas, takže se nemusíte bát o hlad a to, že v tuto chvíli zboží nekoupíte, prohloupíte. Všimněte si také, že čím je o zboží obecně vyšší zájem, tím je častěji také „v akci“.

  1. 2+1, 3+1, 4+1

Nejde o realitní nabídku bytů ani domů, ale o takové ty oblíbené akce typu kup dva výrobky, třetí máš zdarma. Zde opět pozor na akci. Kolik toho skutečně doma potřebujete? A ve skutečnosti spotřebujete? Je to skutečně nutné nyní kupovat? Není lepší peníze ušetřit? Zvláště, když máte plnou spíž i mrazák? Pokud jste si všechny otázky zodpověděli a stále trváte na tom, že je akce pro vás výhodná, pak kupujte. Nutno však vědět důležitý fakt, že akce a slevy nejsou od toho, abyste jako zákazníci byli spokojeni, ale aby obchodník opět něco utržil. Vy sice získáte „výrobek zdarma“, jenže u pokladny takovým způsobem necháte třeba i několik tisíc korun českých. Zkrátka a dobře jaký zisk máte z prodeje vy, pak obchodník má vždy mnohem větší. Ušetříte jedině v době,kdy nakupovat nebudete a ne v případě, jak hlásají reklamy, že se z prodejní plochy nehnete den co den. Nebo lépe řečeno – budete se na ni vracet.

  1. Nákupní košíky a vozíky

Ač se to nezdá, hodně záleží na varu i velikosti nákupního košíku i vozíku. S košíky až tak moc manipulovat nejde, jedině snad že držadlo je delší, než je běžný standard. Zboží je tak o něco dál od očí a tak má člověk podvědomě pocit, že toho nakoupil málo, nebo skoro nic. Ale s nákupními vozíky se dá toho toliko vymyslet, že by mnoho lidí bylo velice překvapených. Čím hlubší a širší vozík je, tím toho víc nakoupíme. Protože máme opět pocit, že jsme zatím nic nenakoupili. A to přitom, pokud bychom zboží z vozíku přendali do běžného nákupního košíku, až bychom se divili, kolik toho máme. Další malým, ale dobrým trikem je sklopená plocha. Už vás někdy napadlo, proč má většina nákupních vozíků dno mírně zkosené směrem k vám? A proč je špička užší, než širší? Jeden důvod by jistě byl – nejen kvůli lepší ovladatelnosti, ale také proto, že tak zboží automaticky umisťujeme ke kraji nám bližšímu a při pohybu po prodejně tak zboží nevidíme a zase máme pocit, že jsme nic nekupili a nutně koupit musíme.

  1. Ochutnávky

Když vás někdy osloví půvabné slečny, s úsměvem a nabídkou ochutnávky, rozhodně není nutné ihned zboží kupovat. Oni vám jej představí a také řeknou, že pokud si koupíte tři balení, čtvrté máte zdarma, navíc je nyní produkt v akci a ještě budete zařazeni do slosování o zájezd,… takových informací vám podají mnoho a protože jsou extra milé, lidem je kolikrát hloupé ochutnávat a nekoupit. Takže koupí. A obchodník si mne ruce.

Triky obchodníků tím rozhodně nekončí. Marketingová oddělení mají neustále napilno a snaží se bojovat s konkurencí, seč jí síly stačí. Nebuďte hloupí a nekupujte mnoho zbytečností, které pak stejně vyhodíte. Raději si peníze odkládejte a pak si udělejte příjemný výlet s rodinou.


sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články
Oblíbené články
Články
Tipy na další weby
  • Doporučujeme navštívit finanční magazín GoldMag.cz, který vám poradí s osobními financemi a s tipy na půjčky.
  • Hledáte inzerci půjček? Vyzkoušejte trh půjček na Daki.cz, kde jsou stovky nabídek a poptávek peněz.
  • Tip na spolehlivý CRM systém Money S4.
  • Vystavení a evidence faktury nebyla nikdy snazší. Vyzkoušejte i vy zdarma online nástroj iDoklad!
  • Vema je komplexní docházkový systém vhodný pro malé i velké firmy.
  • Chcete si zpřehlednit vedení projektů? Doporučujeme využívat software eWay-CRM.
Kontakt a reklama